My photo
Chiang Mai, Thailand
Sinds 2003 wonen en werken mijn vrouw Marielle en ik, samen met onze twee kinderen Simcha en Ava, in het noorden van Thailand.

Thursday, February 3, 2011

huis in de fik?

In Nederland zou ik lichtelijk in de stress schieten als ik een brandlucht zou ruiken in mijn huis; heb ik het gas in de keuken wel uitgedraaid? Of brand de t.v. door?
Het overkomt me nog wel eens dat ik met hetzelfde stress gevoel in m'n lijf door ons huis spurt, op zoek naar de brandhaard, om er vervolgens achter te komen dat de rooklucht van buiten komt.
Thaise mensen hebben zo hun eigen kijk of afvalverwerking en ze steken dan ook werkelijk alles in de fik. Of het nu een hoopje bladeren is wat ze net bij elkaar hebben geharkt, een zooitje bouwmaterialen die ze niet meer nodig hebben of hele rijstvelden (na de oogst weliswaar). Het gevolg is dat er zeer regelmatig een rooklucht in het huis hangt. Het gevaar is dat je bij je elke keer als je weer wat ruikt, denkt dat het buiten is. Laatst vertelde de directeur van de school mij het verhaal dat zijn zoon dacht dat er iets in hun huis in de fik stond, maar pa was er van overtuigd dat het buiten was. God-zij-dank was ook deze zoon eigenwijs en liep naar boven om toch even te kijken. Je raadt het al: een van de slaapkamers stond in de fik. De elektrische bedrading had het begeven.
Ik sta dus weer op scherp en loop regelmatig voor niks door m'n huis te struinen op zoek naar iets wat er niets is. Mij foppen ze niet.

No comments:

Post a Comment