My photo
Chiang Mai, Thailand
Sinds 2003 wonen en werken mijn vrouw Marielle en ik, samen met onze twee kinderen Simcha en Ava, in het noorden van Thailand.

Monday, February 8, 2010

Gezichtsverlies

Iets waar ik na 6 jaar leven in Thailand nog steeds niet helemaal aan gewend ben is het feit dat 'liegen' toegestaan lijkt, als je daarmee een persoonlijke vernedering kunt voorkomen. Marielle sprak onlangs met een vrouw die ons vertelde ze het financieel moeilijk heeft. Om haar te helpen had ik gevraagd of haar man geïnteresseerd was om een klusje in de tuin voor me te doen. Terwijl ik met de vrouw en haar man besprak wat er moest gebeuren, vertelde ik nadrukkelijk dat ik niet wilde dat ze op zondag zouden werken. Ik legde uit waarom en ze waren het er helemaal mee eens. En wat denk je? We komen gisteren uit de kerk terug en vinden deze vrouw en haar man druk bezig in onze achtertuin. Ik besloot om er op dat moment niks over te zeggen, maar vandaag (maandag) vertelde ik dat ik verbaast was geweest dat ze gisteren toch waren komen werken. Ik probeerde het zo on-nederlands mogelijk te brengen om haar niet te beschamen. Misschien was er wel een goede reden voor. Er werd wat ongemakkelijk gelachen en er volgde een hele rij van argumenten waarom ze had besloten om toch op zondag te komen. We wisten allebei dat het larie was, maar de waarheid was niet bespreekbaar. Als ik er verder op door zou zijn gegaan had ik het risico gelopen de relatie voorgoed te verbreken en we zouden haar niet meer terug hebben gezien. Het is kennelijk verleidelijker om weg te lopen van de confrontatie dan 'm aan te gaan en er beter van te worden.  

No comments:

Post a Comment